Българските сайтове за споделяне на файлове - цирк, от който ти се плаче

Никога досега не се бях замислял да пиша цял пост относно проблемите, които имам с това да качвам разни файлове из български сървъри. Стигна се дотам обаче, че всички сайтове от топ 3 (за мен) в България, предлагащи подобна услуга, в момента страдат от някакъв проблем. И в един момент се оказва, че имам неща, които искам да споделя с други хора, качвайки ги някъде, но не мога да го направя свободно както досега. Вместо това трябва или да търся алтернатива или да платя някаква сума на тези сайтове, което е малко по-трудно, имайки предвид, че не аз изкарвам пари в нашето семейство, следователно не разполагам с мои лични средства.

Но нека бъда конкретен. Говоря за сайтовете data.bg, 4storing.com и bgshare.com. Всички те са познати на интернет потребителите, търсещи място из българското интернет пространство, за да съхранят даден файл и по-важното: да го споделят с някого другиго. Не, нямам намерение да говоря за пиратството. Това е съвсем отделна тема, която не мисля да засягам. Това, за което ще говоря е начина, по който тези сайтове функционират, и промените, през които преминаха в последната година, може и повече.

Започваме с data.bg, доскорошен любимец на млади и стари българи и българки, решили да потърсят някоя любима чалгийка или нещо друго, което търсачката би могла да покаже. Когато започнах да ползвам data.bg за качване на файлове и следователно за споделянето им с останалите потребители на free зоната имаше ограничение от около 1Gb (ако не греша) за всеки регистриран потребител. За да можеше да качиш повече се налагаше да си платиш такса от 2 лв на месец (не си спомням точните цифри, съжалявам ако има грешки), с които за дадения месец взимаш "под наем" още пространство на сървърите на сайта. Друг вариант беше да си направиш множество регистрации и тогава data.bg решиха да се преборят с това, правейки регистрацията възможна само след изпращане на някакъв sms. Т.е. на определена цена, правейки регистрацията в сайта им платена. Не си спомням как се разви тази ситуация, но съм съгласен, че възможността да се регистрираш безброй пъти правеше платената услуга за повече място леко безмислена. И все пак баща ми нееднократно е плащал за повече място, за да можем да качваме повече файлове в една директория (той електрически схеми, аз - някои песни). След това дойде периодът на промените - data.bg често не работеше изцяло, а някакво уж забавно съобщение ни информираше, че сменят дизайна на сайта и го правят по-приятен за нас потребителите. Спомням си първия път, когато се сблъсках с този нов дизайн (който се забави доста). Оранжевата цветова схема, облите бутони и т.н. чисто и просто бяха грозни и до ден днешен са си такива. Не само това, ами и забавяха значително зареждането на сайта при по-бавна интернет връзка. Новият дизайн страдаше и от доста бъгове, които понякога правеха използването на търсачката неизползваемо.

Тук е моментът да обърна внимание и на факта, че много, ама много често имаше проблем с някой от store-овете на data.bg. Това естествено пречеше на качването и на свалянето и също спомогна аз негативното ми мнение. Наскоро обаче собствениците на сайта решиха да заковат последния пирон в ковчега му, слагайки таймер за всички файлове, т.е. трябва да изчакаш преди да можеш да го свалиш. Ако не ти се чака - трябва да си платиш 2,40 на месец. Обаче ако платиш със смс, трябва да пратиш два смс по 2,40 лв., защото половината от сумата от всеки смс отивала за мобилния оператор. Онлайн плащането пък се затруднява от факта, че не можеш да преведеш точно такава сума. И кой е прецакан? Да, потребителите най-вече, но и самите data.bg, които сами прецакаха себе си. За какво говоря? Ами ровейки се из форума им, който вече е посипан от гневни постове и изказвания от типа "ще изтрия всичко, което съм качил", oткрих информация (не мога да бъда сигурен доколко е вярна), според която уникалните посещения на сайта са намалели 10 пъти в рамките на един месец. Т.е. през първата седмица на юли са били 1 219 000. През първата седмица на август вече са едва 126 000. Което откъде и да го погледнеш е ужасен спад и говори за това как мнението на хората относно data.bg е пропаднало.

Къде обаче е проблемът? Защо един от най-посещаваните сайтове си отива? Според мен нещата стоят така: data.bg предлагаше добра търсачка и множество файлове, споделени от потребителите й. С нарасналото използване на сайта собствениците решиха да печелят от него, но пропуснаха факта, че за да печелиш от нещо, то трябва да работи добре. Data.bg рядко се е задържала в добро състояние. Следователно - НЯМА ДА ПЛАЩАМ (често срещан подпис на потребители във форума на сайта).

Това е относно data.bg. Минаваме на следващия главен заподозрян: 4storing. Когато започнах да ползвам пък него нещата бяха ясни - качваш файл и никой не може да го свали освен ако не знае линка. Т.е. търсачка няма. Несваляни файлове понякога се трият след 30 дни, понякога не. Когато обаче бъдат свалени няколко пъти т.нар. безплатен трафик за тях изтича и за да можеш да ги свалиш, трябва да използваш екстра трафик. Той се закупуваше с смс за 2 и 40 (само!) и работеше в продължение на 30 дни. След това дните станаха 15. В момента са едва 3. Т.е. за да ползваш ефективно линкове от 4storing е нужно да плащаш по 24 лв. на месец, което е абсурдно. Не само това - множество хора (между които и аз) вече не могат да използват услугата безплатен трафик на новокачени файлове, като вместо това надпис любезно ме информира, че "Безплатният ми трафик за деня е изчерпан". И това при условие, че не съм свалял нищо от седмици. Писах относно този свой проблем на дадената в 4storing поща. Не получих отговор. Отказах се да бъда техен потребител, защото когато кача файл при тях всеки, който иска да го свали трябва да плати, дори аз, а файловете дори не се съхраняват вечно. Не, благодаря. Няма да ползвам услугите им вече.

Така се стигна до bgshare. Нищо против сайта, но ми беше по-лесно и удобно да използвам другите два. Когато се отказах от тях обаче се насочих към него и за известно време бях доволен. Ситуацията там си е добра - качваш нещо, което се пази за по-дълго време, можеш да сваляш колкото неща искаш, стига да изчакаш определени секунди за всяко, които след всеки download стават все повече и повече. Но това не ми пречеше. Много хора и до ден днешен имат проблеми с самия интерфейс на сайта и не могат дори да започнат да качват файл. Аз също го имах, но се оказа, че е само при Google Chromе и Mozilla Firefox, докато с Internet Explorer качването е безпроблемно. Днес обаче бях неприятно изненадан. Качвам там архив с метъл песни за една от рубриките в блога. Файлът се качва и копирам линка. Пробвам го, за да видя дали работи и откривам, че разширението .rar е преименувано на .ivana. Какво по дяволите? На някои от вас може да ми се стори смешно, на мен също ми е малко забавно, особено в конкретната ситуация с архива с метъл песни, но все пак... какво по дяволите? Оказа се също, че .avi файл, който съм качил вчера също е с разширение .ivana в момента при опит да бъде свален. Не знам дали проблемът е при мен (силно ме съмнява) или нещо в bgshare е сериозно сбъркано, но де факто в момента не мога да ползвам и него и трябва да се отдам на търсене на алтернатива, поне докато не (ако) го оправят.

Някои от вас ще си кажат "ти си стиснат", "няма безплатен обяд" и т.н. Не ме разбирайте погрешно, ще прежаля някаква сума от сметката на телефона си, за да си платя за даден сайт и да го ползвам, стига да знам, че той работи добре и няма да създава проблеми нито на мен, нито на хората, които ще се опитат да свалят файловете, които съм качил за тях. Което включва и този сайт да не кара всеки един от тях да си плаща. В момента нито 4storing, нито data.bg предлагат услуга, която да ме заинтересува и за която да мисля, че си струва да платя. Oкончателната присъда за bgshare все още е под въпрос, но с тези разширения .ivana на файловете нещата не изглеждат добре и за него. И в крайна сметка май ще се насоча към чужди сайтове, защото българската работа е хубава, но си е българска.

1 коментар:

  1. Нормално...аз не ползвам отдавна BG сайтове за сваляне на нещо...Сега на торенти го карам и една руска търсачица на музика,която бъгва понякога но като цяло съм много доволна-всичко е подредено и с малко помощ от наще в превеждането,вече се разбираме перфектно.
    Иначе...датата беше Търсачката,дори с братовчедка ми платихме да я ползваме някога...и си плащахме редовно-един месец тя,един месец аз докато не бъгна жестоко и аз няма да плащам повече.Имам си братче-хакерче и то се справя доста добре XD

    ОтговорИзтриване

Поради зачестилия спам, сега всеки коментар ще трябва първо да бъде одобрен преди да се публикува, така че не се учудвайте, ако коментарът ви не се покаже веднага. Извинявам се за неудобството :)

"Blade Runner 2049": Джаред Лето беше отвратителен Жокер, но може да е приличен "модерен Исус"

Киното може и да не търпи еволюция, но маркетингът, свързан с него, определено го тресе такава. Доказателство е поредната доза hype за &quo...