Филми по игри или кои са сполучливите опити за адаптация според мен

Снощи съвсем случайно попаднахме на "Silent Hill" (филмът) по МSAT и това ме накара да се замисля за пореден път за филмите по игри. Това колко от тях са успешни и колко не са. За това колко успяват да вземат от магията на играта и да я покажат на киноекран и колко не успяват. Интересното е, че примерите, за които се сетих, лично на мен ми допадат много, макар някои да станаха жертва на масова критика от фенове и журналисти. Но преди да ги представя нека кажа няколко думи за това защо е трудно да се направи филм по игра според мен.

Като за начало игри към филми. Там основният проблем идва от факта, че се разказва дадена история от гледната точка само на играещия и героят, който той управлява. Рядко има други гледни точки, освен в някоя cut сцена може би. Така феновете на играта си изграждат някаква представа за това какво трябва да видят в дадения филм. Когато обаче им бъде представен един по-комплексен свят, с повече гледни точки, вече не са доволни от видяното. Също така е трудно да се пресъздаде усещането от някое RTS или пък от някой first person shooter с множество стрелба и малко говорене. Това може би е и основната причина хората да не харесат DooM (филма). Третото важно нещо е кой прави този филм. Почти всички бивши и настоящи геймъри знаем кой е Уве Бол (тези, които не знаят по-добре и да не разбират), всички желаем неговата смърт и т.н. Този човек е жив пример за това как не трябва да се правят филми по игри. Но пък Paul W. Anderson примерно се справя страхотно, поне според мен. За него малко по-късно... Сега малко линкчета и кратко мнение за няколко от филмите по игри, които са ми харесали.

Silent Hill - споменатият по-горе като причина за написване на статията. Не съм играл Silent Hill, само съм наблюдавал как я играят, гледал съм клипове и т.н., но от гледна точка на филмови качества филмът ми хареса. Не влиза изцяло в графата ужаси, по-скоро е някакъв леееек хорър. При условие, че не харесвам подобни филми фактът, че ми допадна е важен. Прилична история, идеи, ефекти, Шон Бийн, който е пич.

DooM - ОК, DooM не е това, което всички очакваха. Не е някакъв велик филм или т.н. Ако бяха следвали маааалко по-стриктно историята на DooM 3 (която колкото и клиширана да бе, не беше лоша) този филм щеше да има по-голям успех. Най-големият проблем бе това, че вместо изродите да бъдат представени като демони, те бяха представени като хора, жертва на някакъв вирус, което автоматично превърна DooM в "Resident Evil, ама на Марс". Aко просто бяха запазили оригиналната история нещата щяха да са по-добре. Иначе и Скалата, и пичът, който играеше Еомер (името ми се изплъзва, а Google е много далеч), се справиха прилично. Режисура - добра (фърст пърсън петте минути ме израдваха много, няма да крия). Сценарий обаче - кур, бате.

Mortal Kombat - ееее, спомени, спомени. Да се изясним - да се направи филм по fighting игра не е лесно. Не можеш да го направиш точно като турнир с поредица от битки между героите, трябва да има солидна история. МК поредицата можеше да предложи такава история и създателите на първия МК филм се бяха възползвали от това, създавайки един много добър филм, макар и малко пренебрегвайки (доколко помня) структурата на един подобен турнир. До ден днешен чакам трети филм, след като втория бе разочарование, но това не пречи от време на време да си спомням за първия с най-добри чувства.

Resident Evil - горният филм, както и този, са режисирани от Пол Андерсън, така че за това бяха хвалебствените думи в началото. Андерсън като се захване с подобен проект прави нещо доста приятно, след което заебава нещата в други ръце (и филмите стават бози). Та първият RE беше също много приятен филм, който ми допадна доста. Последвалите продължения ги гледах едва ли не насила. Този става. Казах.

Alien vs Predator - тук е малко трудно да се даде точно мнение. Зависи как погледнеш на филма. Има два варианта - като адаптация на играта или като просто комбинация на два филмови франчайза, като името по случайност съвпада с името на играта заради простичката си гениалност. Ако го разглеждаме като адаптация на играта - пак кур, защото екшъна беше на доволно ниско ниво, но ако погледнем по-освободено - мамка му, хареса ми. Беше интересен, приятен. Прилична история, която неизвестния каст изнесе добре на плещите си. Не мога да обвиня Андерсън за нищо - филмът според мен беше добър. Който не го е харесал просто е искал да гледа как разни маринци трепят извънземни в някоя лаборатория. Сори, майна.

Max Payne - да, знам, че много, много хора не харесват този филм. Историята наистина бе представена леко плоско, bullet time-a хич го нямаше (а може би трябваше), атмосферата бе в най-добрия случай близка. Но все пак на мен ми хареса. Имах големи очаквания, насилих се този филм да ми хареса, така и стана. Не съжалявам за това, че го гледах, а има много други американски простотии, за които ме е яд. Идеята, че ти се привиждат демони като се надрусаш с "Валкирия" също ми допадна. В общи линии - можеше да е много повече, но и така става. Подобно на DooM.

И... това беше. Доста кратичък списък, а? Е, всяко зло за добро. Препоръчвам на всеки, който няма какво да прави (защото такива хора бол), да си дръпне някой от филмите и да го изгледа. Струва си. Искам да отбележа също и няколко заглавия, които не са игрални, а са CGI или класически анимирани, които също са правени по игри и също си струват гледането. Това са:

-Dead Space: Downfall
-Final Fantasy VII Advent Children
-Resident Evil: Degeneration
-Final Fantasy: The spirits within

Да, и те си струват гледането. И за да завърша с позитивен тон тази статия, която изобщо не се получи така задълбочено и добре както исках (но за това съм виновен аз) ще спомена, че вчера беше премиерата на филма по Tekken, към който имам някакъв интерес, а отделно през 2010 се очертават премиерите на още няколко адаптации. Струват си да се отбележат високобюджетния проект Prince of Persia: The Sands of time (където само името Дисни леко ме тревожи); Resident Evil: Afterlife - четвъртият филм от поредицата, като Пол Андерсън се завръща на режисьорския стол; и уж излизащият през годината Mortal Kombat: Devastation, върху който не е сигурно дори, че се работи. Кой от тях ще струва и кой не - за това ще говорим като ги изгледаме. Приятно гледане

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Поради зачестилия спам, сега всеки коментар ще трябва първо да бъде одобрен преди да се публикува, така че не се учудвайте, ако коментарът ви не се покаже веднага. Извинявам се за неудобството :)

Бързи прогнози за WWE TLC 2017

Кърт Енгъл се завръща на ринга на WWE за първия си мач в компанията от 11 години насам. AJ Styles заменя болния Брей Уаят и ще се изправи ср...