HARD дискови мъчения.

Вчера беше забавен ден. Наистина. Започнах го с изпит по история на политическите идеи. Приятен изпит по ИПИ, бих казал. Не се оплаквам. След него си мислех, че това е били най-трудното и сложно нещо за деня. Но не би... Прибирам се вкъщи, пускам компютъра. Не даде обичайната грешка и започна да зарежда нормално. Изведнъж обаче хипер омръзналия ми loading screen на Windows XP изчезна и за секунда видях един приятно син екран. Защо за секунда ли? Ем... компютърът се рестартира. И всичко започна отначало.

Малко предистория: През януари съм преинсталирал Windows 3 или 4 пъти. В общи линии след почти всяко изключване на компютъра са налагаше преинсталация. Тук умните ще ме заклеймят като смотан леймър, който си няма грам понятие от компютри и затова си мисли, че един просто преинстал оправя всичко. Съжалявам, че ще ви разочаровам, но не съм. Ситуацията е следната: изглежда (всъщност е почти сигурно) имам проблеми с основния си хард-диск - 80 GB-oва Баракудка. Компютърът е купен 2004, оттогава е и хардът. Време беше да сдаде багажа. Проблемите започнаха още през 2008-а, когато мисля, че за пръв път се появи съобщението "File ..../CONFIG is corrupt or missing.". Оказа се, че се получава често. Преинсталацията оправи нещата. Идеята беше проста - преинсталацията просто трябваше да замени липсващия/повреден файл. Нещо, което не можеше да бъде постигнато с Recovery конзолата. Случи се веднъж. Случи се втори път. Трети път. И така. Интересното е, че понякога целият диск C: ставаше неразпознаваем, което пък налагаше и форматиране преди преинсталацията.

Отдавна ми стана ясно, че нещо с хардът не е наред. Дали става дума за bad sector-и (които засечени веднъж май не би трябвало да са проблем занапред) или за нещо друго - не знам. Решението бе предложено от баща ми - отделяне на малък (10 гб) партишън от другия ми хард-диск (300 гб) на който да инсталирам Windows и да ползвам като основен, а стария хард (80гб) да остане спомагателен. Склад за неща, които не са ми жизненоважни и мога да си позволя да загубя. Да, обаче мързелът ми ме спираше, защото знаех, че ще е много работа (дори не съм предполагал колко...). И така в началото на 2010-а проблемите зачестиха и се стигна до горе-описаната ситуация - почти на всяко пускане (рестартиране) на компютъра излизаше грешкаТА. Преинсталирах набързо XP след формат на C и продължавах. До следващото пускане, разбира се. Вчера, след като се прибрах и бях посрещнат от син екран (малко разнообразие), вече не издържах и реших, че ще се правят промени.

Цялата процедура, колкото и проста да изглежда на някои, на мен ми отне около 5 часа. Хвала на бате Пепи за изключително полезния диск с Hiren's Boot, който ми оказа невероятна помощ. Norton Partition Magic и Acronis Disk Director бяха от изключителна полза в цялата операция. Диск F (300 гб) бе превърнат от Dynamic в активен хард. С много мъка (и едно часово чакане) бяха откъснати 10 гб от него, които станаха новия диск C. След това изключих големия хард и включих стария (да, сменях кабелите). Старото C (партишъна с явните проблеми) бе форматирано и му бе сменена буквата. D (другия партишън на 80гб хард) остана недокоснато. Отново смяна на кабели (черна букса в master-a, сива в slave-a... побърках се, да?), последвана от инсталация на Windows в новото C (т.е. 10 гб партишън на 300 гб хард) и сега, до момента, всичко е пушка. Чукам на дърво, на ламарина, на порцелан, на... (ще прекаля ако го напиша) всичко да остане така.

О, пропуснах забавна част. Докато Partition Magic-а отделяше малкото парче от 300 гб хард аз реших, че е забил (точно така изглеждаше). Направих рестарт, при което хардът стана неразпознаваем. Ревеше ми се при идеята, че около 250 гб важни за мен неща са си заминали. За късмет татко се сети да пусне chkdsk, който оправи положението. Знаете ли кое ми беше най-ценното на този хард? Не адски многото кеч (не съм качвал на DVD-та от 2-3 години), не всичките снимки, не всяко сваляно файлченце от нета... а папката, в която стоят всички неща, които съм създавал някога - разкази, рисунки, послания, FUW дори. Толкова се радвам, че оцеля. Не е истина просто.

Та това беше историята на мъките ми. 5 часа нерви. В момента ситуацията е такава: имам 2 хардиска, разделени на по 2 партишъна. Диск C е 10 гб парче от големия ми хард. Там в момента има само Windows, драйвери и няколко програми. Диск F е другото парче от големия хард, това, на което са по-ценните ми неща. Диск D е старото C, т.е. това, което ми създаваше проблеми и което ще стои празно известно време (ако не и завинаги). Диск E пък е другия партишън на малкия (80гб) хард, което май ще се ползва само за музика. Искрено ви пожелавам каквито и проблеми да имате с компа да не са свързани с хард-дискове. Процесор, RAM, видео-карта... всичко това се заменя без проблем. Софтуерните проблеми също се решими. Но когато имаш проблеми с хард-дисковете ситуацията е наистина сериозна, защото в тях е всичко, което имаме на своя компютър. Само идеята да го загубиш е кофти, което пък показва колко задръстени сме станали, че да ни пука дотолкова за съдържанието на джаджа с размерите на тефтер с телефонни номера.

Аз съм Биров, аз съм Звездата и за пръв път от месец и нещо насам се надявам, че имам изрядно работещ компютър. Благодарение на мен, татко и Hiren's Boot диска от бате Пепи. Аут.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Поради зачестилия спам, сега всеки коментар ще трябва първо да бъде одобрен преди да се публикува, така че не се учудвайте, ако коментарът ви не се покаже веднага. Извинявам се за неудобството :)

С книги назаем от новото ни студио/апартамент

Влогът се завърна, да живее влогът! Новото AntTemz Studio официално отвори врати с пускането на седмия брой на съвместния ни влог с Темз &...