Какво чета в момента (29.07.2010)

Едва ли са много тези от вас, които биха влезли точно в моя блог, за да прочетат нещо, свързано с книги. Едва ли са много тези от вас, които да се интересуват и от това какво чета аз. Имам предвид... това засяга най-вече мен, не вас. Но все пак (отново казвам) блогът е мой - пиша за каквото искам, пък ако по някакъв начин бъда полезен на някого (давайки му идея какво да чете) още по-добре. Но пък едва ли много тези от вас, които влизат в блога ми и същевременно обичат да четат книги.

Последното беше ебавка (каква впечатляваща дума), съжалявам.

Какво чета, а? Нещата не са се променили много за шест дни, но все пак реших, че искам да напиша този пост, така че... Както бях планирал взех от Нели втората част на "Лисици в лозето/Оръжия за Америка". Тя дефакто продължава там, където свърши първата книга, даже номерацията на страниците започва от 495. Предполагам преводът е вървял бавно или просто през 60-те издателите не са искали да издават една дебела 900 странична книга. Което честно казано за мен е по-добре - по-малката книга е по-лесна за четене и разнасяне наляво-надясно, а също така и не е толкова отчайваща (защото ми се е случвало да започна книга силно депресиран от големината й, примерно "Игра на тронове" на Мартин, която така и не довърших). Героите във втората част на "Лисици в лозето" са почти същите, като настъпват леки промени, а книгата е все така приятна за четене. Един хубав плюс за нея, като добро четиво.

"Юлиан", която споменах предния път не получи кой знае колко внимание. Искрено се ядосах когато видях, че книгата е с дефект - в един момент се появиха две чисто бели страници пред очите ми. Следваха две напечатани, след това пак две бели и така още няколко пъти. Т.е. поне 20 страници липсват. Мислех да се откажа, но в крайна сметка реших, че ще прескоча насечената част (тъй като няма да мога да разбера нищо от нея и без това) и ще продължа нататък (най-вероятно от утре). Имайки предвид, че става дума за ранния живот на Юлиан (т.е. частта е силно биографична) няма да пропусна много, предполагам. Друга книга обаче почти сигурно ще спра. От няколко години в библиотеката ми стои чисто новичка и непокътната "Star Wars: Империята отвръща на удара". Точно така, новелизацията на филма, която обаче е плашещо слаба. Историята с тази книга е следната - преди няколко години имаше една инициатива на БНТ "Голямото четене" (мисля, че това беше името). Из градовете обикаляше камион с книги, като желаещите оставяха една своя книга и взимаха друга. Аз реших по този начи нда се оттърва от "Роувъръндам" на Толкин. Тъй като съм голям фен бях си купил всичко, което той някога е писал, но не очаквах, че "Роувъръндам" ще е толкова детска, колкото всъщност беше описано. Или може би очаквах да има нещо общо със Средната Земя, макар да знаех, че няма... Както и да е. Та отървах се аз от тази малка книжка и се впуснах в търсене на друга. Не можех да харесам, нищо, че можех да взема която книга реша безплатно. Накрая Вероника (бреееей, тя да заслужи с нещо да я спомена в блога) ми каза "Виж, Star Wars!", знаейки, че съм гийк (някога ме познаваше добре... ех), аз разгледах книгата, видях, че е адски запазена и я взех. Едва сега осъзнавам, че не е запазена, а чисто нова, защото изглежда човекът, който я е оставил дори не се е опитал да я чете след първите няколко страници. Разбирам го. Сега разбирам й, че решението да се доверя на предложението на Вероника беше лошо. Знам си аз да не я слушам за нищо, но ето - сгрешил съм веднъж. Тогава (преди няколко години) пробвах Star Wars книжката, но просто не ми беше интересна, защото знаех филма наизуст. Знам го и сега, btw. През изминалата седмица реших да й дам втори шанс, но... открих прекалено много слабости, които описах другаде и най-мързеливо ще копирам тук:

"Леко наивен начин на писане, някак целящ да опише много, но де факто не успяващ да опише нищо. Не мога да разбера дали вината е на самия автор Доналд Глът (тъй като не съм срещал друга негова книга) или на българския преводач, но съм на мнение, че колкото и грешки да се допускат при един превод те не могат да повлияят в такава огромна степен на цялостното усещане от текста. Трудно е за обяснение. Да речем, че като чета, сякаш преглеждам написаното от някой аматьор като мен. Друго нещо, което силно ме дразни и тук вече е сериозна грешка на автора - неточностите. За 50-ина страници някои реплики сериозно се разминават с тези от филма (които помня изненадващо добре). Освен това ми направи лошо впечатление една явна фактическа грешка - капитан Пиет казва, че в Хот са направени снимки на бунтовнически спидери, докато във филма ясно се виждаше снимка на генератор на защитно поле. Третата забележка е малко неоснователна, а именно че книгата следва почти дословно сцените от филма и в една глава скача от едно място на друго за по десетина реда, само защото така е подредбата на сцените във филма. Когато пък има нещо, което го няма във филма (примерно някой разговор е увеличен с няколко допълнителни реплики), то изглежда насилствено вмъкнато вътре и по-скоро излишно, отколкото полезно. Да не говорим за нелепите описания на всякакъв вид звездна машинария. Честно казано рядко спирам книга, защото мразя да оставям недовършени неща, но тук сериозно се замислям и само краткостта й (има няма 200 страници) може да ме накара да я довърша. Ако има фенове на Star Wars, търсещи четиво по темата - подминете със спокойствие и, за бога, братя, не купувайте!"

Това в общи линии са забележките ми към четиво. Както си личи накрая не я препоръчвам на никого. Но какво всъщност препоръчвам? Прочетох две книги през последните шест дни. Като за начало довърших "1984" на Оруел, която ме остави със смесени чувства. Книгата всъщност е добре, определено е от харесалите ми. Проблемът с нея е, че лично на мен ми се видя доста тежка. Голяма част от книгата представлява описание на утопичния свят, в който живее главният герой. Да, това е важно за книгата, този свят е нейният акцент, но просто описанията идват в повечко, за сметка на липсващото или прекалено малко действие. Финалът... финалът също е малко по-особен от повечето книги, които съм чел. Не казвам, че не харесах книгата - напротив. Даде ми храна за размисъл за адски много неща, особено имайки предвид какво уча (политология, за незнаещите). От друга страна обаче книгата е "тежка", във всеки смисъл на думата, който може да се използва за литературно произведение. Препоръчвам я, но не мисля, че е хапка за всяка уста.

Другото нещо, което прочетох, беше на английски, тъй като го няма преведено (и няма и да го има) - "A Lion's Tale: Around the world in spandex" или казано с други думи автобиографията на Крис Джерико. Да, кечистът. Това мое хоби се прехвърли дори на литературния ми вкус. След като прочетох и наистина много харесах автобиографията на Ерик Бишоф (както съм споменал в този пост), време беше да се докосна и до друга автобиография. Джерико е изключително добър кечист, а го бива и в разказването - прочетох книгата за едва три дни (мисля), като оставих настрана всички други четива. Историята на живота му е интересна и забавна, пътувал е много, изживял е много (и добро, и лошо), а и разказва всичко в онова джериково чувство за хумор, което феновете са виждали от него във времената, когато беше от "добрите" и не вървеше наоколо в костюм, обяснявайки на всички какви двуличници и паразити са (което донякъде пак си е забавно). Книгата проследява живота на Джерико от раждането му, през началните му стъпки в сбъдването на мечтата му, работата в Мексико, Германия, Япония, ECW и WCW, и завършва с подписването му с WWF и дебютът му в сегмент със Скалата през 1999-а година. Книгата лично на мен ми хареса много, предполагам ще се хареса и на всички фенове, които обичат не само кеча, но и да четат (бих казал, че не сме много, но не страдам от предразсъдъци към кеч феновете). Тъй като съм готин - ето ви линк за книгата. Който не обича да чете от компютъра може да си я принтира, а по-богатите - да си я поръчат от Amazon.

В началото на следващата година излиза продължението на книгата и го чакам с нетърпение. Тези дни сигурно ще подхвана още някоя книга (защото в момента разполагам само с "Юлиан" и "Лисици"-те, а Star Wars-ката я спирам) и пак ще пиша. Дали ще четете не ме засяга. Даже по-добре прочетете някоя книга. GG DS BB

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Поради зачестилия спам, сега всеки коментар ще трябва първо да бъде одобрен преди да се публикува, така че не се учудвайте, ако коментарът ви не се покаже веднага. Извинявам се за неудобството :)

Бързи прогнози за WWE TLC 2017

Кърт Енгъл се завръща на ринга на WWE за първия си мач в компанията от 11 години насам. AJ Styles заменя болния Брей Уаят и ще се изправи ср...