Алмаматерски циркове

Двоумя се при започването на този пост. Не съм студент на СУ "Климент Охридски", нямам планове и да бъда такъв в близките една-две години и това донякъде ме поставя в позицията на човек, който се опитва да размишлява, или по-скоро да бърбори, за тема, която не го засяга пряко. И все пак вроденото ми нахалство, клюкарското изкушение и младата ми политологична душа сякаш надделяват и ме карат да обърна внимание на така интересната ми тема с бъдещето на Софийския университет.

В така проблемната за мен ситуация, дали да пиша или не, има една положителна страна - това, че не съм студент на СУ ми дава един по-страничен поглед върху нещата, макар безпристрастността ми също да е застрашена от някаква необяснима привързаност и лоялност към ПУ. Никога не съм разбирал как човек може да се привърже към една учебна институция и да я защитава срещу конкуренцията, но ето, че е възможно. Изпитвах го в гимназията, изпитвам го донякъде и сега. Задоволството да гледаш как "онези там" страдат и са измъчвани от проблеми, както и леката усмивка породена от невъзможността им да се справят с тези проблеми. Пък после студентите били по-интелигентни и духовно извисени хора... Хах, злобата не е чужда никому.

Но на въпроса. СУ се нуждае от пари. От много пари. Как се е стигнало до тази ситуация не е особено ясно, но не са много и хората, които да повдигат този въпрос. Гласност се дава на факта, че пари няма, че бюджетът им за следващата им година е по-малък от този за предната, и че властта, в лицето на Министерството на образованието и науката и Министерството на финансите, не им влиза в положение и не отпуска повече пари. Стигна се дотам, че много рано днес излезе новина, че сред мерките, които проф.Иван Илчев, ректор на СУ, е преустановяване на работата на университета в периода от Нова година до 31 януари 2011.

Хах! Какво очарователно решение! Другите споменати мерки (дал съм линк в самия текст малко по-нагоре, можете да ги прочетете сами) бих оценил като идейни, донякъде добри. Спирането на работата на ВУЗ-а обаче не знам как да коментирам. От една страна се радвам за студентите и фактът, че тези, които са мързеливи ще получат една стабилна едномесечна почивка. Дори аз ще спечеля от този факт, имайки предвид, че приятелката ми учи там. От друга обаче студентите са там, за да учат, плащат си, за да учат, и ваканциите не би трябвало да ги радват толкова, колкото биха зарадвали някой ученик в прогимназията. Също така споменатото приключване на зимния семестър още в края на декември значи сгъстяване и промяна в учебните планове, претупани лекции и упражнения и следователно поосран... кхъм, простете - понаакан учебен процес, което, естествено, е лошо. Да, обмисляйки отново нещата, по-скоро съжалявам СУ в момента.

Не съжалявам обаче ръководството им. Нямам за цел да оправдавам Игнатов и Дянков (сътоветно министри на образованието и финансите, за незнаещите), но в последните месеци с цирковете около проблемите на университета неговото ръководство загуби симпатиите ми. Като се започне от невероятната публичност по въпроса, преминем през безвкусно подарената тухла на Игнатов и достигнем до откритото критукуване на него и Дянков. Не казвам, че са перфектни, не така е идеята ми. Казвам само, че не можеш да получиш от властта нещо, което желаеш, с нападки, подигравки и обиди. СУ се самозакопават в последният месец все повече и повече и сякаш това става умишлено. Последният ход, гореспоменатата новина за планираните от проф.Илчев мерки, е доста интересна. Дали всъщност ръководството на университета не цели просто още повече публичност? Сякаш търсят някакъв мъченически образ, търсят съчувствието на хората и се опитват по този начин да притиснат Дянков/Игнатов за пари. Или поне на мен така ми се струва. Естествено, напълно възможно е мерките да са вследствие на абсолютна безизходица, но все пак аз виждам някакъв трик в цялата работа, който не знам дали ще проработи.

Ясно е, че от мен и от вас, скъпи читатели, не зависи нищо. И все пак ако зависеше аз не бих бил особено отстъпчив. Защо? Първо, вече споменатото нещо - защо се е стигнало дотам СУ да има задължения, правилно ли са използвани парите до сега и защо не са взети мерки по-рано? Второ, има едно златно правило, че ако нахраниш едно агне, всички други ще отворят усти. Простете неправилното цитиране, но го сглобих по памет. Ако не схващате идеята нека разясня - ще се дадат пари на СУ сега, при което другите университети ще поискат същото. И още, и още, и още. Ако им бъдат дадени пари (а едва ли има откъде) това ще натовари бюджета много. Ако не им бъдат дадени пари с основание правителството ще бъде обвинено в пристрастия, тъй като е помогнало само на СУ. Средно положение няма, а ако има, се надявам, че двамата засегнати министри ще го открият и приложат.

Проблемът не е само в СУ. Има го навсякъде. Дори на нас, в ПУ, ни бе съобщено, че най-вероятно зимната ваканция ще бъде с една седмица по-дълга, като това е едва първата съобщена мярка, а може да има и други. Причината - няма да има пари за парно. Множество други университети най-вероятно са изправени пред същите проблеми, но за момента се дава гласност най-вече на проблемите на СУ, тъй като са най-сериозни и тъй като ръководството му знае как да реве за пари.

Лично аз се забавлявам. Забавлявах се докато в общежитията на СУ нямаше топла вода (знам, че е гадно и съжалявам, но прочетете началото на поста и обясненията за всеприсъщата злоба); забавлявам се всеки път, когато поискат пари и им бъдат отказани; ще се забавлявам най-много ако започнат да хвърчат главите на тези, които е трябвало да се погрижат по-отрано СУ да не стига до това положение, защото е най-малкото срамно най-големият университет в страната да стига до подобно мъченическо положение. Не се забавлявам само за братята и сестри студенти, които са принудени да търпят какво ли не, заради неспособността, а може би и нежеланието, на някои хора да си вършат работата. Макар да приемам с усмивка проблемите на университета ви, аз ви подкрепям и съм с вас, знаейки че сте си платили за пълен семестър, топла вода, топли стаи и спокойно и гладко обучение.

С надеждата, че ситуацията около СУ ще спре да ме забавлява, и нещата ще се оправят по някакъв начин (макар и да не ми е ясно в момента как) приключвам този пост и обещавам следващия път да притъпя клюкарското в себе си и да не говоря за неща, които не ме засягат. Или поне да опитам.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Поради зачестилия спам, сега всеки коментар ще трябва първо да бъде одобрен преди да се публикува, така че не се учудвайте, ако коментарът ви не се покаже веднага. Извинявам се за неудобството :)

С книги назаем от новото ни студио/апартамент

Влогът се завърна, да живее влогът! Новото AntTemz Studio официално отвори врати с пускането на седмия брой на съвместния ни влог с Темз &...