Защо "Батман срещу Супермен" ме вбеси (СПОЙЛЕРИ)

"Батман срещу Супермен" чупи рекорди. Стартира с 170 милиона долара приходи от първия си уикенд на екран в Щатите, а в световен мащаб е "изкарал" на създателите си около 424 милиона. Това го нарежда на четвърто място в класацията на филмите с най-касов първи уикенд. Въпреки ниските оценки на критиците (и, предполагам, доста комикс-гийкове като мен и Гого), хората го гледат и още следващата седмица филмът ще мине в режим "печалба", след като приходите от билети минат двойно бюджетът му от 250 милиона (богове...).

Това обаче са само цифри. Да, ако интересът на публиката не падне рязко (случва се), "Batman v. Superman: Dawn of Justice" ще е финансов успех за DC и Warner Bros., въпреки лошите ревюта, които получава. Което донякъде е добре - макар да не го харесах, аз не искам този филм да се проваля. Това е стартът на голямата филмова вселена на DC и ако нещо спъне този старт, може да чакаме години преди следващ опит. Така че нека прави пари. Гледайте го и вие, ако не сте. На вас може да ви хареса повече, особено ако не се замислят много за слабостите, които филмът има, а още повече - ако не сте комикс-фен и не ви е ясно какво ще се случи в някои от най-важните моменти.

Това беше най-хубавото, което имах да кажа. Сега минаваме в режим на СПОЙЛЕРИ, така че четете само в два случая: ако вече сте гледали филма или пък ако изобщо не ви пука. След първото, spoiler-free ревю, е време да излея всичката жлъч, която насъбрах по време на тези 2 часа и половина пред киноекрана.  Here we go...

BATMAN V. SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE
Ревю #2: Защо този филм (с Батман в него) ме ядоса и разочарова

Предстои много сипване, да. Но напук на това... започваме с доброто, хехехе. Първите минути на филма са ОК, даже са си направо добри. Бърз и по закснайдъровски стилен преглед на това кой е Брус Уейн и какво го е накарало да стане Батман, което впоследствие се оказва и елемент за раздвижване на историята (чак сега осъзнах, че имената на майките на двамата герои съвпадат; Марта ще да е било популярно име в средата на миналия век). От много по-голямо значение обаче бе сцената, която ни върна в битката в Метрополис от края на "Man of Steel", но от гледната точка на Брус. За нула време не само разбираш защо той иска да унищожи Супермен, но дори се съгласяваш напълно с аргументите му. Сякаш осиротялото момиченце плаче в твоите ръце, не в неговите. Отличен 6 тук, колкото и да е странно.

Oh, so sad. Шибан Супермен... Уби майката на момиченцето по "непредпазливост". Това е подсъдимо, райт?

Оттук нататък филмът става дяволски накъсан. Представят ни ту единия герой, ту другия. Придобиваме горе-долу някаква представа за това в какъв период от живота си се намират - Батман е закоравял кучи син, малко остарял и много сам; Супермен се разкъсва между това какво прави, какво трябва да прави и това как хората разбират действията му, а същевременно се опитва да живее и нормално с Лоис. Любовната история помежду им, между другото, беше зле разработена - ако беше част от самостоятелен "Death and Return of Superman" филм, щеше да е много по-намясто. За това по-надолу. В този си вариант бе само една от многото теми във филма, които са загатнати, има ги, но се загубват в цялостния хаос, не са развити и зрителят бързо забравя за някои от тях.

По-скоро успешно обаче е разработен конфликтът (поне до един момент) между героите. Хареса ми как една от идеите на комикса на Франк Милър "The Dark Knight Returns" е използвана във филма, макар и с разменени роли. В комикса Супермен помага на правителството срещу развилнелия се Батман. Тук е обратното - Супермен е дамгосан като заплаха за човечеството, а Батман самоинициативно иска да премахне тази заплаха. Супермен пък не харесва как Батман процедира в Готъм и се опитва да го спре, защото това му се струва "правилно" (е**х те в бойскаута). И това е добра завръзка, по дяволите. Като казах "The Dark Knight Returns" - няколкото сцени, в които се мернаха коне, бяха готино намигане към комикса на Милър. Но да не се отплесвам...

Хареса ми и ролята на Лекс Лутър в цялата ситуация, макар накрая да бях малко объркан дали това криптонитът да попадне в Батман не е било част от някакъв негов гениален план, който така и не става напълно ясен на зрителя. Не знам за вас, но аз останах наистина объркан що се отнася до целите на на Лекс - дали той иска смъртта на Супермен, тази на Батман или и на двамата. Това отново е проблем, произлизащ от многото теми и цялостни хаос около тях. Иначе логическите дупки изяждат и неговата уж гениална глава. Пример? Ето пример: отвличайки Марта за преимущество, Лутър можеше да използва Супермен за своя кучка за какво ли не. Да завладее шибания свят, например, а не да го праща на (само)убийствена мисия срещу Прилепа. 

Лекс като цяло бе добра част от филма, но това колко добре се реализират плановете му не става особено ясно на зрителя, а и образът му отиде по дяволите заради дупки в сценария - като горната със залавянето на Марта, като създаването на Doomsday и като пророчествата за идването на "голямото зло" (ей го на). А и "оплешивяването" му беше слаб момент... Това трябваше да стане от зор, ужас, нещо-си, а не просто да го обръснат в затвора. Слабо.

Основният проблем в конфликта между двамата герои обаче не е в Лекс. Той е в това, че темата "Батман се изправя срещу Супермен" остава на заден план, за да бъде изграждан следващия филм - "Justice League". Появата на Flash в пещерата беше готин "what the fuck" момент, който най-вероятно много DC фенове ще харесат. На мен обаче ми дойде твърде фантастичен и то твърде рано. И преди съм го казвал - Marvel почнаха с възможно най-малко фантастични неща и постепенно вървяха към комиксовите нереалности (дори сега внимават да не прекалят). DC се юрнаха твърде надълбоко с тази поява на Flash. Клиповете с другите супергерои пък малко преляха чашата, особено малоумната поява на бавноразвиващия се Аквамен, който като в реклама на "Garnier" демонстрира обемна коса, докато се чудеше да счупи или да не счупи подводната камера. Това със Cyborg пък бе пооочти като във филм на Джоел Шумахер. Е, ОК, не беше толкова зле (май нямаше зърна), но беше много, много претупано и като отмъкнато от анимационно филмче или евтин сериал. За сънуващия страшното бъдеще Батман не ми се говори. Сънят нямаше за цел само да намекне какво ще стане, ако Супермен е лош. Той показа какво би станало, ако дойде Darkseid ("голямото зло"). Но също така представляваше и 5 загубени минути за реклама на бъдещ филм, които нямаха много общо с историята на този. 

Батман - партизанин. Бори режима. Заради смъртта на майката на момиченцето.

Самият сблъсък си беше доста зрелищен, да. Изпитвах огромно удоволствие да гледам как Батман пребива Супермен, след като е успял да го надхитри. Мисля, че си имаме ясен победител в този супергеройския двубой -  дами и господа, момчета и момичета, победител след побой / предаване / изнасилване с криптонит - БАТМАН! Това, което спасява Супермен, реално е (о, какъв късмет!) фактът, че започва да бълнува името на майка си, което (о, късмет! x 2) съвпада с името на убитата майка на Брус + появата на Лоис Лейн (всемогъщият извънземен бе спасен от жена си, lol).

Ето ви сценарна дупка - как, по дяволите, Батман изведнъж смени позицията си спрямо Супермен на 180 градуса? Защото майките им са с еднакви имена?!? Защото вече го е пребил? Защо? Че накрая даже ми вика "Провалих го в живота...". Алоооо, черни рицарю, ти искаше да му разтвориш черепа с криптонитско копие, майна!

Искате още логически дупки? Давам ви още логически дупки! Кога, по дяволите, Супермен разбра, че Батман е Брус Уейн? И кога започна да му говори на малко име? Може да е видял лицето му през маската, когато най-нагло му разби колата (новият Батмобил е жестока машина, между другото, палци горе) и застанаха лице в лице. Да, ама защо не показа, че го е познал? Остава загадка и как никой не може да се сети, че Кларк Кент и Супермен са един и същ човек, когато те са супер еднакви в муцуните си, мамка им! (ето къде проличава геният на Лекс: той знае, хехехе). А Супермен дори отива на изслушване в столицата, където се сцепват да го снимат. Богове! СУПЕРМЕН ОТИДЕ НА ИЗСЛУШВАНЕ ПРЕД ПРАВИТЕЛСТВЕНА КОМИСИЯ! Написах го с главни букви, за да ви дам време да осъзнаете нелепостта.

Невинен съм за майката на момиченцето, Ваша чест.

Вече казах, че Бен Афлек ме опроверга и представи добър Батман/Брус Уейн, поне според изискванията на филма. Продължавам да се надявам някой ден да видим уверения, менторски настроен Батман (мислете си за анимациите и Кевин Конрой), но едва ли ще е скоро. И макар Афлек да е сред добрите неща в лентата (да се не надяваш), има един голям проблем: неговият Батман не е точно Батман. Защо? Защото неговият Батман е масов убиец. Разстреляни главорези, взривени в колите си (и със собствените си гранати) бандити, премазани от Батмобила или други коли мутряги... Който не помни, ще му припомня - Батман не убива. Това е важна част от митологията на героя, която тук бе брутално пренебрегната за сметка на пуцане и взривове. Нямам чак такъв проблем с това, стига да беше обяснено, че годините, например, са го научили, че в някои случаи е по-добре да сложиш край на живота на престъпника, а не да го оставяш само леко ступан. Нещо от рода на това, че Жокерът го е докарал до ръба и го е накарал да е по-краен в действията си. Просто... нещо. 

Спокойно. Най-доброто (или лошото, зависи от гледната точка) ви го пазя за накрая:

ТРЕТИЯТ АКТ: DOOMSDAY-ЪТ НА ФИЛМА + ПОЛОВИНЧАСОВИЯТ ФИНАЛ

В spoiler-free ревюто обясних колко излишен е третият акт на филма, този след битката между двамата герои. За мен това трябваше да бъде краят. Бият се, Батман побеждава (отново), но не убива Супермен. Някаква логична причина, по-различна от съвпадението на имената на майките им, трябваше да сложи край на конфликта. Т.е. цялата сюжетна линия с тялото на Зод и създаването на Doomsday не трябваше да я има.

Веднага обяснявам какъв точно ми е проблемът. "The Death and Return of Superman" е историята от комиксите, която Снайдър и компания се опитаха да преразкажат в 30 минути. Не е редно. Тя, с достатъчно преработки, е подходяща за един самостоятелен филм за Супермен. Хей, имало е такива планове, а в нета се мотае цял документален филм за проваления проект със същото име на Тим Бъртън. Защо нещо, което е ясно, че може да запълни 2 часа, бе сгъчкано и претупано в 30 минути?

Целият потенциал на Doomsday като злодей бе опропастен. Смъртта и връщането на Супермен също. Точно това ме издразни във финала на филма - натякването колко мъртъв е Супермен, погребенията, сълзите, ШИБАНИЯТ ГОДЕЖЕН ПРЪСТЕН, мамка му... И всичко това е просто безсмислено за някой, който знае малко от историята между Супермен и Doomsday. Предполагам ще има зрители, които ще се трогнат от героичната "смърт" на Супермен, защото няма да имат никаква представа за оригиналния материал, върху който е базирана тази част от филма. И се радвам за тях, наистина, макар че вероятно те също ще бъдат отегчени и измъчени от десетте финални сцени.

Създаването на Doomsday беше излишно, битката на тримата герои с него беше излишна, всичката тази разруха беше излишна. Наистина, точно подобна разруха бе причината Батман да тръгне срещу Супермен, по дяволите. До този момент разбитите сгради, експлозиите и т.н. бяха в някакви приемлив мащаб. Идва Doomsday, а с него и безсмислената разруха, от която сме толкова претрупани във всеки втори холивудски филм, че вече не може да ни впечатли изобщо. Наистина, гледам на такива неща повече като на излишно харчене на пари от бюджета, отколкото като на нещо зрелищно.

Да не говорим, че дизайнът на Doomsday въобще не е толкова добър, колкото ми се стори първоначално. Чак по време на филма осъзнах колко много прилича на комбинация между трол и урук-хай от "Властелинът на пръстените". Дори "раждането" му напомняше на "създаването" на урук-хай. Не, бе, сериозно, загладейте се в тази тролска муцунка:

Трол. Поредната жертва на безразсъдството на Супермен. След майката на момиченцето... :(

Doomsday трябваше да е враг на Супермен в някое отделно продължение на "Man of Steel", а не излишна кръпка към филм за конфликта между криптонеца и Батман. Толкова. "Batman v. Superman" трябваше да свърши след битката между двамата герои, като дори един адски отворен финал (за какъвто се готвех) щеше да е по-добър от това, което получихме. Такъв потенциал, DC, а вие прецакахте всичко от алчност... Това е. Пък нека си правят милионите, но дано си вземат бележка от критиките, защото с планирани филми за още 5 години напред ще им се наложи да внимават.

Тъй че, приятели, скъпи блогочетци, ако искате добра екранизация на "Death and Return of Superman" историята от комиксите, гледайте великото творение на Макс Ландис. Поне е забавно:

Популярни публикации от този блог

Реквием за един феномен (WrestleMania 33)

Комикси: "Batman: Europa"

Пушът на Джиндър Махал... и парите на един милиард потенциални фенове