Книги: "ИЛЪН МЪСК: PayPal, Tesla, SpaceX..." и биографията с твърде дълго заглавие


Кой е Илън Мъск? 

Ако ме бяхте попитали преди седмица, нямаше да имам добър отговор на този въпрос. Да, чувал съм за "милиардера със странното име", любопитствал съм за Tesla и още повече за начинанията на SpaceX (както всяко малко момче, и аз някога съм мечтал за дълбините на Космоса). Всичко това обаче е било на някакво повърхностно ниво. Братовчед ми, за разлика от мен, е голям почитател на Мъск или поне с такова впечатление съм останал. Именно на него купих "Илън Мъск: PayPal, Tesla, SpaceX и походът към невероятното бъдеще" на Ашли Ванс, докато трупах подаръци на последния панаир на книгата. 

Книгата, която занапред ще наричам просто "биографията" заради нелепо дългото й заглавие, прекара цялото лято в една от библиотеките ми, тъй като същият този мой братовчед реши, че ще оползотвори едно от последните си свободни лета с работа на китното ни Черноморие. Млад е, нека. И докато той се занимаваше с оплакванията на туристи, аз хвърлях по едно око на масивното изглеждащата, а иначе не толкова дълга книга. Любопитството ми най-накрая надделя и така и така не бях подарил биографията, реших аз пръв да разгърна страниците й (Георги, надявам се да ми простиш). 

И, о, какво добро решение се оказа това. Биографията на Мъск е не само информативна и донякъде образователна. Тя е и доста поучителна.

Илън (или както Николета държи: "ИлОн") Мъск е една изключително интересна личност. Живеех с идеята, че е просто един от многото гении в Силициевата долина, чийто мозък е родил редица смайващи идеи. Оказа се, че не е точно така. Мъск може би наистина е гений, но той е най-вече предприемач, запасен със силен нюх, дяволска упоритост и нездравословен работохолизъм. Мъск избира подходящата ниша, открива добра идея (понякога дори не негова) и търси начин да я запаси с достатъчно пари, за да се развие. В следващия момент започва да я променя, дооформя, да оМЪСКарява, за да я направи това, което той самият иска да бъде. Прави го с цената на всичко - сън, спокойствие, семейство, контакти. Той е човек, който си поставя цели и се държи за тях както куче държи кокал. Само дето неговите цели са меко казано невероятни.

Мъск си представя електрически автомобил - електрическият автомобил става реалност. Мъск иска частна космическа компания - тя става факт. Мъск иска да колонизира Марс... ииии нека спрем малко. Все още не е станало, да, но вече наистина вярвам, че ако наистина си го е навил на пръста, Илън Мъск е човекът, който може да прати расата ни на Червената планета. Колко добре ще е е това за самия Марс е друг въпрос... Успехите в другите му начинания обаче говорят за това, че Мъск е способен чрез огромна отдаденост (която налага и на служителите си) да постига невероятните си цели. 

Тази книга разказва точно за зверските трудности и препятствия, с които той се сблъсква и справя (а понякога дори не успява) по пътя към успеха. Тя се фокусира върху живота на едно момче от ЮАР, достатъчно упорито, че да постигне американската мечта, че и малко отгоре. Разказва за младия, все още зелен предприемач, чийто първи успехи се изплъзват от ръцете му. Което пък го калява, за да го превърне в понякога безскрупулен и егоцентричен милиардер, който хем е загрижен за планетата ни и бъдещето на човешката раса, хем е твърде вглъбен в собствения си имидж.

Репортерът Ашли Ванс е написал биографията на Мъск след огромно количество интервюта с негови приятели, близки, настоящи и бивши колеги. В един момент самият Мъск, маниак на тема PR, решава все пак да помогне на автора, вероятно с идеята да се опита да контролира и този "проект". Ако образът, който Ванс описва на база интервютата, обаче е верен, то Мъск няма да е много доволен от тази книга. Освен че възхваляват неговата упоритост, отдаденост и целеустременост, много от интервюираните са разкрили и неговата "тъмна страна" - от начина, по който се отнася с другите хора (като "муниции"), до всички крайно рискови маневри, които е предприел в бизнеса си.  

Биографията, написана от Ванс, дава един любопитен поглед към живота, работата и плановете на една от най-интересните личности на нашето съвремие. Препоръчвам я на всеки, който се е интересувал от Мъск, неговите компании и визията му за бъдещето. Книгата дава реална представа и за трудностите, които стоят пред космическите полети и промяната на закостенялата автомобилна индустрия. 

О, и само още едно нещо - набирам средства, за да си поръчам една Tesla Model 3 догодина. Нека заедно работим за едно добро бъдеще за планетата ни... и мен. Благодаря предварително.

Издателство: "Кръгозор"
Корици: твърди
Брой страници: 407

Комикси: "Пазители на галактиката: Император Куил" (и мъчното комиксоиздаване у нас)

"Комикси! Комикси! Дайте комикси!", скандираха в хор гладните за истории в картинки нърдски души, но във Facebook страницата н...